Działalność gospodarcza- rejestracja krok po kroku

CRBR – o czym przedsiębiorca wiedzieć powinien
9 grudnia 2020
Jak nazwać spółkę z o.o.?
30 grudnia 2020
Show all

Działalność gospodarcza- rejestracja krok po kroku

Coraz więcej Polaków pragnie poczucia niezależności, satysfakcji z tworzenia wyznaczonych sobie celów oraz elastycznego grafiku pracy. Wtedy wiele osób decyduje się na założenie działalności gospodarczej.  Założenie firmy nie jest takie trudne, wymaga zaledwie kilku czynności oraz wypełnienia kilku dokumentów. Jednak często nie wiadomo od czego zacząć. W owym artykule zostanie przedstawione jak krok po kroku założyć działalność gospodarczą.

Na wstępie warto wspomnieć czym jest pojęcie  działalności  gospodarczej.

 Działalność gospodarcza jest formą prowadzenia działalności na własny rachunek, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Ważnymi cechami potrzebnymi do osiągnięcia sukcesu jest zorganizowanie, charakter zarobkowy, ciągłość oraz wykonywanie czynności we własnym imieniu.

REJESTRACJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ:

KROK 1 – biznesplan, kosztorys oraz weryfikacja założenia

Założenie firmy musimy zacząć przede wszystkim od biznesplanu. Znalezienie efektywnego i przynoszącego spore zyski  planu jest trudne, dlatego warto na spokojnie się zastanowić i przeanalizować wszelkie plany oraz koszty. Następnie należy podjąć decyzję  czy będzie to działalność jednoosobowa, spółka akcyjna,  spółka cywilna, spółka komandytowa czy też spółką z o.o. To od tego wyboru z dużej mierze zależą koszty finansowe.

KROK 2 – Wniosek CEIDG-1

Od 2011 roku możemy  wypełnić wniosek online. Należy odwiedzić stronę  http://firma.gov.pl, wypełnić wniosek CEIDG-1, a następnie udać się do Urzędu Gminy bądź Urzędu Miasta. Aktualnie z powodu sytuacji epidemiologicznej wszystkie sprawy w CEIDG można załatwić przez Internet przy użyciu darmowego Profilu Zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Wniosek CEIDG-1 zawiera:

  • podanie o nadanie numeru NIP
  • wniosek o nadanie numeru REGON (dla przedsiębiorstw nie będących spółkami jawnymi)
  • wniosek o formę opodatkowania przedsiębiorstwa
  • informację o numerze firmowego konta bankowego
  • zgłoszenie płatników składek osób ubezpieczonych

KROK 3 – Rachunek bankowy

Założenie firmowego konta bankowego jest więc jednym z ważnych elementów w procesie zakładania własnej działalności gospodarczej. Wiele przedsiębiorców zastanawia się jednak czy możliwe jest prowadzenie działalności na swój prywatny rachunek. Jest to możliwe, jednak w praktyce konto osobiste nie zdaje egzaminu, gdy zatrudniamy pracowników i odprowadzamy VAT. Grozi nam także pomieszanie wydatków  firmowych oraz prywatnych.  Dodatkowo taki rachunek musi mieć jednego posiadacza, co stanowi kolejny dość spory problem.

Warto zatem założyć konto firmowe. Jak to zrobić?

Najwygodniejszą formą założenia jest rejestracja konta przez internet. Jednak nie każdy bank oferuje formularze online dla wszystkich, zazwyczaj dokument  jest dla działalności jednoosobowych.

Po pierwsze musimy wybrać najkorzystniejszą dla nas ofertę banku, zwracając głównie uwagę na opłaty, prowizje, możliwość korzystania z kart płatniczych oraz dodatkowe usługi jakimi są na przykład przewalutowanie.

Warto przed wizytą w baku zaopatrzyć się w pieczątkę firmy, na której znajduje się nazwa firmy, imię i nazwisko przedsiębiorcy, adres firmy, telefon, faks, REGON oraz NIP, ponieważ niektóre banki mogą jej wymagać.

KROK 4 – Wybór form opodatkowania oraz zdobycie numeru REGON

W celu wyboru opodatkowania firmy należy wypełnić wnioski wypełnić wnioski VAT-R oraz VAT-5, a następnie udać się do Urzędu Skarbowego.

Numer REGON otrzymamy w przypadku przedsiębiorstwa jawnego drogą pocztową  w ciągu miesiąca od złożenia wniosku. Wspólnicy zakładający spółkę jawną muszą osobiście udać się do Głównego Urzędu Statystycznego.

KROK 5 – ZUS

Po wypełnieniu CEIDG-1 należy zgłosić płatników składek . Następnie w ciągu 7 dni za pomocą druku ZUA zgłosić do ZUS-u osoby ubezpieczone. Osobom, które po raz pierwszy zakładają firmę oraz przedsiębiorcom , którzy w ciągu ostatnich 5 lat nie prowadzili działalności gospodarczej przysługują ulgi w płaceniu składek ZUS.

KROK 6 – Sanepid, PIP, koncesje i pozwolenia

Jeśli planujemy zatrudniać pracowników to nie obejdzie się bez wizyty w PIP-ie ( w ciągu 30 dni od założenia firmy) oraz sanepidzie( w ciągu 14 dni od rejestracji działalności).

Koncesja to akt administracyjny upoważniający przedsiębiorcę przez pewien okres czasu do prowadzenia działalności, która ma szczególne znaczenie dla interesu publicznego, bezpieczeństwa państwa oraz obywateli. Minister udziela koncesji na okres od 5 do 50 lat

Zezwolenie to uprawnienie przyznawane danej firmie na wykonywanie jej działalności zgodnie z prawem. Aby je uzyskać, należy spełnić ściśle określone warunki ujęte w przepisach.

KROK 7 – Księgowość

Na koniec musimy zdecydować  w jaki sposób chcemy prowadzić księgowość. Najlepszym i najkorzystniejszym sposobem jest skorzystanie z usług biura księgowego, które zajmie się naszymi finansami. Pracują tam  osoby z doświadczeniem oraz posiadające dużą wiedzę zakresu księgowości, więc pomyłki  zdarzają się bardzo rzadko. Wybierając ową opcję nie musimy biegać po urzędach, wystarczy przynieść dokumenty do biura, bądź wysłać drogą mailową i na tym kończy się nasza rola. Koszty uzależnione są od ilości faktur.

Istnieją  jeszcze dwie inne opcje- księgowość internetowa oraz program do księgowości. Jeśli chodzi o pierwszą z opcji  to kosztowo wychodzi podobnie jak z biurem rachunkowym. Należy wykupić dostęp do systemu internetowego, a następnie zostanie nam przydzielony księgowy, który zajmie się naszymi fakturami. Trzecią opcją jest program do księgowości. Jest to najtańsza z możliwych opcji, lecz by zdecydować się na tę opcję musimy znać przynajmniej podstawy księgowości. Tutaj sami wprowadzamy przychody i koszty, następnie system wylicza nam podatek