Kodeks spółek handlowych wyróżnia dwa typy zgromadzeń wspólników: zwyczajne i nadzwyczajne. W dzisiejszym wpisie wyjaśnimy zwyczajne zgromadzenie, które zgodnie z art. 231 § 1 i § 2 k.s.h. powinno się odbyć co najmniej raz w roku w terminie 6 miesięcy po upływie każdego roku obrotowego.
Zwyczajne zgromadzenie wspólników, zwołuje zarząd, poprzez wysłanie zaproszenia listem poleconym lub przesyłką kurierską do wszystkich wspólników. Istnieje także możliwość, przesłania zawiadomienia za pośrednictwem poczty elektronicznej, pod warunkiem, że wspólnik uprzednio wyraził pisemną zgodę na taki sposób zawiadomienia oraz podał adres, na który takie zawiadomienie powinno zostać wysłane. Przede wszystkim, należy pamiętać, że przesyłki listowe oraz kurierskie muszą zostać wysłane co najmniej dwa tygodnie przed planowanym terminem zgromadzenia wspólników. W związku z tym, aby zawiadomienia uznać za skuteczne, muszą one zostać nadane prawidłowo i w terminie.
Zaproszenie na zwyczajne zgromadzenie wspólników musi zawierać:
Ważne!
Błędnie zwołane zgromadzenie wspólników może być podstawą do złożenia powództwa o uchylenie lub stwierdzenia nieważności uchwały. Bez wątpienia, w razie takiego zaskarżenia, uchwały są ważne i skuteczne do momentu uchylenia ich wyrokiem sądu.
W kodeksie spółek handlowych zostały określone sprawy, w przedmiocie, których należy podjąć uchwały podczas zwyczajnego zgromadzenia. Należą do nich:
Dwie pierwsze sprawy leżą wyłącznie w gestii zgromadzenia wspólników i mogą być omawiane jedynie podczas zwyczajnego zgromadzenia wspólników. Niedopuszczalne jest podjęcie w tych sprawach uchwał na nadzwyczajnym zgromadzeniu wspólników. Zgromadzenie wspólników, które nie obejmuje owych kwestii, nie może być uznane za zwyczajne.
Więcej informacji na temat spółek przeczytacie w naszych artykułach: